Systémy značky Siemens řídí a zabezpečují letištní budovu „Nová brána do světa“ v Istanbulu

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Společnost Siemens úspěšně nainstalovala systémy automatizace technických zařízení a zabezpečovací systémy v nové letištní budově na mezinárodním letišti Sabiha Gökçen v Istanbulu. Letiště, které získalo ocenění „World's Best Airport“1), odbaví ročně 11 milionů cestujících a jeho nová budova je považována za největší stavbu na světě odolnou proti zemětřesení.

Letiště Sabiha Gökçen, jemuž se přezdívá „Nová brána do světa“, je v pořadí druhým mezinárodním letištěm určeným k obsluze Istanbulu, hlavního města Turecka. Slouží především společnostem provozujícím charterovou leteckou dopravu a nabízí vnitrostátní letecké spoje, nízkonákladové lety a lety na krátkých tratích. Mezi cestujícími je známé dochvilným dodržováním letových řádů. Letiště mělo původně kapacitu 3,5 milionu cestujících ročně. V roce 2007 bylo však rozhodnuto o jeho významném rozšíření, a to zejména za účelem posílení kapacity v oblasti mezistátní přepravy. Stavební práce začaly v polovině roku 2008 a na konci října 2009 byla slavnostně uvedena do provozu budova nového letištního terminálu rozkládající se na ploše 185.000 m2. Stavba je schopna bez přerušení provozu odolávat zemětřesením až do osmého stupně Richterovy stupnice.

letiste_siemens

V popředí zájmu investora byly samozřejmě základní otázky funkční bezpečnosti a zabezpečení budovy spolu s požadavky na její energetickou hospodárnost. Proto bylo rozhodnuto zadat dodávku a instalaci řídicích systémů společnosti Siemens. Otázky hospodaření s energií jsou v důsledku velikosti budovy terminálu mimořádně složité. Terminál má mnoho rozměrných oken, kterými do budovy proniká velké množství slunečního tepla a světla. Nelze se tedy obejít bez inteligentního systému, který přesně sleduje dění vně budovy a automaticky přizpůsobuje teplotu a osvětlení v interiérech aktuální situaci. O automatické řízení všech souvisejících technologií se stará systém Desigo společnosti Siemens, a to na základě signálů přiváděných z 11.000 měřicích bodů. Systém podle potřeby vytáhne žaluzie, zhasne osvětlení a sníží intenzitu vytápění, či naopak zvýší dodávané množství chladného vzduchu. Výsledkem je úspora energie a při současném zajištění příjemného prostředí v terminálu pro cestující i personál.

Inteligentní řízení rizik

K zajištění požadovaných bezpečnostních funkcí Siemens v budově terminálu instaloval pracoviště MM8000 pro centralizovanou ochranu lidí a majetku spolu se systémem Sinteso pro detekci požáru. Aby bylo co nejlépe postaráno o bezpečnost cestujících i personálu, je v budově použito celkem 9000 hlásičů požáru kombinovaných se 400 detektory oxidu uhelnatého, 200 videokamerami a 28 digitálními záznamníky značky Siemens. Vše je integrováno do jediného bezpečnostního řídicího systému, který jednotným a jednoznačně organizovaným způsobem zobrazuje výstražná hlášení, zprávy a informace o aktuálním stavu všech připojených zařízení a systémů podle příslušných bezpečnostních priorit. Systém je díky své modulární struktuře nejen cenově výhodný, ale také snadno rozšiřitelný. Podporovány jsou sestavy s jednou i několika řídicími stanicemi - místními i vzdálenými. V případě nutnosti evakuace osob je k dispozici zvukový hlasový systém rozhlasu se 4600 reproduktory.

Integrace automatizačních a bezpečnostních systémů v budově

Dalším významným rysem projektu bylo použití komplexní koncepce v oblasti napájení elektrickou energií označené Totally Integrated Power (TIP). Jde o koncept společnosti Siemens, která na této platformě nabízí rozvod elektřiny od zdroje vysokého napětí až do zásuvky, čímž umožňuje zajistit maximální možnou míru kontroly dodávky energie a tudíž i bezpečnosti. Systém TIP v daném případě zahrnuje spolu s rozváděčem Sivacon pro nízké napětí také 140 řídicích jednotek motorů a elektroměrových jednotek umístěných v univerzálních rozváděčových skříních. Pokud jde o bezpečnost, systém TIP neustále měří stabilitu okruhů rozvodné sítě, takže jakákoliv nepravidelnost v síti je odhalena dříve, než může zapříčinit požár či přerušení dodávky energie. Z hlediska hospodárného využívání elektrické energie, což je faktor, jehož význam při provozu budov letištního terminálu neustále roste, je důležité, že systém TIP nabízí také prostředky umožňující sledovat a řídit spotřebu energie. Uvedené integrované zabezpečovací, protipožární a automatizační systémy pro budovy tvoří základ řešení pro komplexní správu budov nabízených společností Siemens jako „Total Building Solution“. Všechny relevantní obory a hlediska jsou zde navzájem účelně a pružně sladěny tak, aby byly letištní budovy bezpečnější, pohodlnější a provozně efektivnější – ve výsledku tedy celkově hospodárnější. Celý systém lze snadno přizpůsobit měnícím se potřebám a požadavkům, či kdykoliv rozšířit, takže je zajištěna dlouhodobá ochrana počáteční investice.

Letiště Sabiha Gökçen International Airport – základní informace

Letiště Sabiha Gökçen je od svého uvedení do provozu v roce 2001 intenzivně rozšiřováno. Nese jméno ženy známé především jako první turecká letkyně a první žena na světě, která se stala bojovým pilotem. Letiště se nachází na asijském břehu Bosporského průlivu, 35 km jihovýchodně od centra Instanbulu, města rozkládajícího se na dvou kontinentech. Bylo vybudováno poté, co mezinárodní letiště Atatürk International Airport na evropské straně průlivu přestalo stačit rostoucím požadavkům cestujících v oblasti domácí i mezistátní letecké dopravy.

Komplex budov zahrnuje hotel sousedící s letištním terminálem, restaurace, bezcelní prodejní plochu o rozloze 4500 m2, čtyřpodlažní parkoviště, budovu pro VIP, vyhlídkovou terasu, haly s klubovnami pro podnikatele a konferenční centrum. V loňském roce bylo na letišti Sabiha Gökçen odbaveno více než 11 milionů cestujících. Do roku 2023 se počítá s nárůstem jeho kapacity až na 25 milionů cestujících za rok.

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Decentralizovaná automatizace, žádná řídicí skříň Přejděte do praxe, decentralizujte, modularizujte, kombinujte technologie, jednejte efektivněji ve spotřebě energií, omezujte a zjednodušujte složitost a nacházejte chytrá řešení.
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.
Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.

Najdete nás na Facebooku