ElektroPrůmysl.cz, květen 2013

26 ElektroPrůmysl.cz, květen 2013 ° Údržba a revize elektrických zařízení osobních lanových drah a lyžařských vleků Údržba Požadavky na údržbu stanovují vyhlášky č. 100/1995 Sb., č. 177/1995 Sb., nařízení vlády č. 70/2002 Sb. a normy ČSN EN 1709, ČSN 33 1500 a ČSN EN 50110-1 ed. 2. Údržba musí být prováděna podle plánu údržby. Ten je vypracován před zahájením provozu lanové dráhy či lyžařského vleku na základě podkladů z prů- vodní dokumentace, plánu servisu vypracovaného zhotovitelem popř. provozovatelem a u lanových drah dále dle požadavků ČSN EN 1709. Pokud se jedná o práci pod napětím, musí být jasně stanoveny vztahy mezi osobami. Práce pod napětím musí být omezena v případě nepříznivých atmosféric- kých podmínek. Jedná-li se o práci složitou, musí být příprava vypracována předem v písemné formě. Provozovatel lanové dráhy či lyžařského vleku mu- sí mít k dispozici potřebné nářadí, zařízení pro zkouše- ní a měření a výrobcem požadované náhradní díly. Dále musí mít k dispozici potřebné ochranné a pra- covní pomůcky. Tyto pomůcky musí být pravidelně kontrolovány a zkoušeny. O provedené údržbě a opravách musí být záznam v dokladu určeném osobou odpovědnou za elektrické zařízení. Ten obsahuje přesné označení zařízení, na kterém byla údržba provedena, datum provede- ných úkonů, výsledky údržby včetně naměřených hodnot, případně návrh na opatření, jména osob, kte- ré údržbu prováděly a podpis vedoucího práce. Záznam musí být proveden tak, aby jej nebylo možno dodatečně opravovat, doplňovat ani přepisovat. Po- kud byly součástí údržby prohlídka a měření, musí se záznam archivovat po dobu 5 let. Revize Požadavek na pravidelné revize lanových drah je dán právním předpisem. Požadavky na provedení a ná- plň revizních zpráv uvádí ČSN 33 1500 a ČSN 33 2000-6 . Nové elektrické zařízení lanové dráhy nebo lyžař- ského vleku je možné uvést do provozu jen tehdy, když byl jeho stav z hlediska bezpečnosti ověřen výchozí revizí. To platí i pro zařízení pro ochranu před účinky atmosférické elektřiny. Nepřipouští se dokončit výchozí revizi, pokud exis- tují jakékoliv závady na některé z těchto částí elektric- kého zařízení lanových drah: poháněcím zařízením, náhradním proudovém zdroji, nouzovém osvětlení, ří- dících obvodech, vozech a zařízeních, v prostorech s prostředím s nebezpečím výbuchu a/nebo požáru. Za závady ve smyslu této normy se považují i chybějící nebo nesprávné popisy a označení zařízení včetně ovládacích prvků. V případě, že závady existují, lze do- končit revizi a vystavit zprávu o výchozí revizi až po jejich odstranění. Jestliže je před uvedením lanové dráhy nebo lyžař- ského vleku do provozu vypracováno na různá elek- trická zařízení a ochranu před bleskem více zpráv LEGISLATIVA A NORMALIZACE

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=